Välkommen till Värmdönaprapaterna

Har du ont i rygg, nacke eller leder? Vi hjälper dig med din smärta både på kort och lång sikt.

Vi är legitimerade naprapater och behandlar dagligen: nackspärrar, stelhet i leder, ryggskott, fot och knäbesvär.  

Din smärta är vårt gemensamma intresse!

Vi finns på Hälsans Hus i Gustavsberg sedan många år tillbaka. Välkommen att  boka tid.

           

Senaste Nytt

Augusti och September 2017:

  • Lansering av Värmdö Naprapaterna, www.varmdonaprapaterna.se

  • Vi gästar Skärgårdsradion: 22/8, 29/8, 5/9 och 12/9 då svarar vi på dina frågor om din smärta i direktsändning hos Särgårdsradion: 90,2. Lyssna igen?
  • Fråga Naprapaten får en egen sida här och en egen grupp på Facebook-Följ oss gärna                

 

 

 

               

Fjärde omgången Fråga naprapaten 12/9

Här kan du lyssna på programmet från 12/9

Vi pratar diskbråck i nacken, pirrningar i ben och vad man gör om man har ont i fötterna.

Nedan ser du en instruktion om hur du kan stärka upp fötterna för att stabilisera och öka rörligheten. En bra övning för dig med hälsporre.

Knip med tårna from Värmdönaprapaterna on Vimeo.

Höj fotvalvet from Värmdönaprapaterna on Vimeo.

Tredje omgången Fråga naprapaten 5/9

Här kan du lyssna på programet från 5/9

Vi pratade  om musarm, symtom ikroppen orsakat av stress och utbrändhet. mm.

Nedan ser du instruktion om hur du stärker upp skuldransmuskulatur med hjälp av gummibandsövningar.

Fäst ditt gummiband i ett dörrhandtag och justera in rätt motstånd. Gör 10st  av varje. upprepa 3ggr och gäna 3-4 gånger i veckan. Lycka till

In/ut rotation axelled from Värmdönaprapaterna on Vimeo.

Andra omgången Fråga naprapaten 29/8

Här kommer tips på hur du stärker upp ländrygg med ryggrotationer och även mage med hjälp av plankan:

Ryggrotation syftar till att aktivera magen och ryggens muskler och  att stabilisera de djupa magmusklerna. Samt öka rörlighet i skuldran. Upprepa tio stycken.

Ryggrotation from Värmdönaprapaterna on Vimeo.

PLankan är enstatisk övning som syftar till at stärka framförallt magemen även ryggensmuskler stärks. På videon visas först plankan på knä vilket är lämpligt att starta med om man är nybörjare på denna övning. Sedan kan man stå på tå om man känner att man orkar. Öka med 1 sekund varje gång du gör övningen.

Premiären för Fråga naprapaten 22/8

Här kan du lyssna på programet om stelhet och ont i nacken: 22/8

Här kommer tips på hur du töjer nacken om du är stel:

Bilderna till vänster visar töj av den bakremuskeln som går från nackbasen ner till skulderbladet. Titta mot armhålan och förstärk genom att lägga handen på huvudet och försiktigt dra huvudet mot armhålan. Håll så i 10 sekunder. Upprepa 2ggr/dag och på båda sidor.

Bilderna till höger visar töj av sidomuskeln som går från örat ner till övre delen av axeln. Lägg örat mot axeln och förstärk genom att lägga handen på huvudet och försiktigt dra huvudet åt sidan. Håll så i 10 sekunder. Upprepa 2ggr/dag och på båda sidor.

Lycka till!

Hos Naprapaten är du i goda händer                        

Hitta till oss

Hälsans Hus
Skogsbovägen 5
134 30 Gustavsberg
Mail: info@varmdonaprapaterna.se
BOKA TID